سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

قوانین ارائه محصول در رایانیک

شرکت رایانیک در راستای حمایت از طراحان و برنامه نویسان ایرانی، توسعه کارآفرینی، مشتری مداری و به ‌منظور سازگاری با شرایط اقتصادی جامعه، قوانینی به شرح ذیل تنظیم، که عمل به این قوانین منجر به افزایش رضایت مشتریان، جلب اعتماد آن‌ها و از همه مهم‌تر ساخت و ایجاد تجربه‌ای عالی در خرید خواهد شد.

این قوانین براساس ماده ۵ قانون تجارت الکترونیک و ماده ۱۰ و ۲۱۹ قانون مدنی و همچنین براساس کلیه قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران از جمله قانون تجارت الکترونیک، قانون جرایم رایانه ای و قانون حمایت از حقوق مصرف کننده تنظیم گردیده است. عضویت و استفاده از سرویس ها و خدمات وب سایت رایانیک به منزله آگاهی و پذیرش کلیه قوانین رایانیک خواهد بود.

 

ماده ۱- طرفین قرارداد

این قوانین لازم الاجرا بین فروشندگان و شرکت رایانیک می باشد.

 

ماده ۲- تعاریف

۱- درگاه اینترنتی: وب سایت رایانیک به آدرس rayanic.ir می باشد.

۲- رایانیک: شرکت رایانیک (مسئولیت محدود) به نشانی اینترنتی  rayanic.ir

۳- فروشنده: هر شخصی است که با تایید این قرارداد به شرح پیوست نسبت به فروش محصولات یا ارائه خدمات از طریق درگاه اینترنتی اقدام می نمایید.

۴- محصولات دیجیتال: کالاها و خدماتی که امکان ارائه و دریافت آن ها از طریق اینترنت وجود دارد.

۵- محصول: محصول دیجیتالی است که توسط فروشندگان و کاربران در رایانیک ارائه شود.

۶- محصول ایرانی: محصول دیجیتالی است که همه یا بخش عمده آن توسط خود فروشنده ارائه کننده محصول توسعه داده شده است.

۷- محصول فارسی شده: محصولی دیجتیال که توسط توسعه دهنده غیرایرانی توسعه داده شده و فروشنده رایانیک آن را برای استفاده کاربران ایرانی بومی (فارسی و راست چین) کرده است.

۸- اورجینال: نسخه ای از محصول فارسی شده که به صورت مستقیم از منابع اصلی و قانونی یا توسعه دهنده اصلی تهیه شده باشد.

۹- فروشنده اختصاصی: فروشنده ای که محصولات خود را فقط به صورت انحصاری برای فروش در اختیار رایانیک قرار میدهد.

۱۰- دمو یا پیش نمایش: نسخه نمونه و آنلاین از محصول است که توسط فروشنده ارائه شود.

۱۱- محیط استاندارد وردپرس: برای سنجش صحت عملکرد قالب ها و افزونه های وردپرس از این محیط استفاده می شود. به این صورت که صرفا هسته وردپرس و قالب و افزونه های پیشفرض وجود فعال باشند.

۱2- دیدگاه: نظرات ثبت شده در صفحه محصول است.

۱3- پشتیبانی: به فرایند پاسخگویی به مشکلات، راهنمایی ها و سوالات محصول در رایانیک، پشتیبانی گفته می شود.

۱4- کاربر: هر شخص حقیقی یا حقوقی است که از سایت رایانیک استفاده می کند. اشخاص با ثبت نام و در رایانیک، و انتخاب دکمه ثبت نام، اعلام می کنند که کلیه مفاد قرار داد را مطالعه کرده و براساس آن اقدام به بهره برداری می نمایند.

۱5- حساب کاربری: حساب کاربری کاربر در سایت به آدرس rayanic.ir ، که کاربر از طریق این حساب، می تواند تمامی تعاملات خود با رایانیک را مشاهده و مدیریت کند. مشخصات کاربر در آنجا ثبت شده و قابل ویرایش و بروزرسانی است.

۱6- درخواست سفارشی سازی: تغییرات خارج از روال پشتیبانی معمول که به درخواست کاربر بر روی محصول دیجیتال اعمال می شود.

۱7- وردپرس: یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) برای راه اندازی و ایجاد سایت ها و وبلاگ ها است.

18- ووکامرس: یک افزونه وردپرس که به کمک آن فرایند های تجارت الکترونیک از قبیل خرید و فروش، کنترل و مدیریت می شوند.

19- قالب وردپرس: مجموعه ای از کدها و فایل ها به عنوان یک طرح آماده برای تغییر ظاهر سایت های وردپرس مورد استفاده قرار می گیرد.

20- افزونه وردپرس: مجموعه ای از کدها که به کمک آن ها امکانات سایت های وردپرسی افزایش یا تقویت می شود.

21- المنتور: یک افزونه صفحه ساز وردپرس که با کمک آن کاربران می توانند صفحات سایت خود را چیدمان کنند.

22-کیت المنتور: مجموعه ای از قالب های چیده شده آماده که میتواند بر روی المنتور درون ریزی شود.

۲3- بررسی اصالت محصول: فرایندی در بخش کنترل کیفی رایانیک که در آن، خرید نسخه اورجینال محصولات غیر ایرانی فروشنده کنترل می شود.

۲4- بازگشت وجه: فرایندی که طی آن کل وجه پرداختی کاربر برای یک سفارش، به طور کامل به حساب وی برگشت داده می شود. لازم به ذکر است که در هر مرجوعی سفارش بنا به صلاح دید رایانیک، فروشنده به ازای 50% قیمت محصول جریمه و بخشی از آن در حساب مشتری شارژ خواهد شد.

۲5- باگ اساسی: اشکالات نرم افزاری که موجب عدم اجرا عملکرد اصلی محصول شده یا امنیت وب سایت کاربر را به خطر بیندازد.

۲6- تعهدات فروشنده: به کلیه وظایف فروشنده در برابر مشتریان در دوره شش ماهه ارائه خدمات گویند.

۲7- مبلغ تعهدات: به مجموع هزینه های پرداختی مشتریان یک فروشنده بابت محصولات یا خدمات خریداری شده از آن فروشنده در بازه شش ماهه گفته می شود.

28- قرارداد: قرارداد همکاری منعقده بین رایانیک و فروشنده، بر اساس شرایط این قرارداد حاضر و به شرح پیوست است.

 

ماده ۳ – شرایط همکاری

۱- با توجه به مفاد قرارداد حاضر، رایانیک حق استفاده غیر انحصاری، قابل فسخ و غیرقابل انتقال از سایت رایانیک را به «فروشنده» اعطا می کند تا فروشنده محصول متعلق به خود را مطابق با قوانین و مقررات برای استفاده کاربران ارائه نماید.

۲- کلیه حقوق، مالکیت و منافع سایت رایانیک در مالکیت انحصاری رایانیک است.

۳- فروشنده می پذیرد، صرفا استفاده کننده است و هیچ گونه رابطه استخدامی، پیمانکاری و مشارکت و نظایر آن با رایانیک ندارد . به همین دلیل نمی تواند مدعی حقی شود.

 

ماده ۴ – مدت قرارداد

۱. مدت اعتبار این قرارداد حاضر به مدت یک سال می باشد. در صورتیکه طبق ماده 11 حساب کاربری مسدود نگردد و طبق ماده 15 رایانیک با فروشنده به صورت یک طرفه قطع همکاری نکند، قرارداد به صورت خودکار به صورت یک ساله تمدید خواهد شد.

۲. مفاد این قرارداد برای تمامی فروشندگان رایانیک عطف به ماسبق خواهد شد.

 

ماده ۵ – شرایط و مراحل فروشندگی

۱. با ارسال درخواست ارتقا سطح کاربری به فروشنده، کاربر کلیه مفاد این قرارداد و شرایط استفاده از رایانیک را می پذیرد.

۲. هر ایرانی دارای سن قانونی که تخصص و دانش کافی برای ارائه محصولات آماده تحت وب قابل فروش در رایانیک، داشته باشد؛ می تواند درخواست ارتقا سطح کاربری را ارسال کند.

۳. کاربران باید توجه داشته باشند که صرفا برخورداری از شرایط فروشنده شدن حقی برای درخواست کننده ایجاد نمی کند و رایانیک برای پذیرش درخواست فرد مخیر خواهد بود.

۴. مراحل فروشندگی به این صورت است که پس از عضویت در سایت رایانیک، کاربر با پذیرش کلیه قوانین بخش فروشندگان سطح کاربری خود را به فروشنده ارتقاء خواهد داد. فروشندگان موظف هستند مدارک اعلام شده در پیشخوان کاربری خود را همراه با بارگذاری نسخه اسکن و امضا شدن تمامی صفحات این قرارداد به همراه وارد کردن اطلاعات بانکی و هویتی و متعلق به صاحب امضا این قرارداد برای رایانیک ارسال کند. (مدت زمان بررسی درخواست، ۷۲ ساعت کاری می باشد.)

 

ماده ۶ – فرایند ثبت و انتشار محصول

۱- مدت زمان لازم برای بررسی هر محصول فروشنده مشروط به رعایت کلیه مفاد قرارداد حاضر و شرایط استفاده از سایت رایانیک، ۷۲ ساعت کاری است. در صورت عدم تأیید محصول نیز به فروشنده به وسیله ایمیل اطلاع رسانی می شود.

۲- قیمت نهایی محصول توسط کارشناسان رایانیک مشخص خواهد شد. فروشنده قیمت مد نظر خود را به صورت پیشنهاد مطرح می کند.

 

ماده ۷ – الزامات ثبت محصول در تمامی دسته ها

۱- هر یک از محصولات رایانیک، صرفا توسط یک فروشنده عرضه می شود. بنابراین فروشنده باید پیش از ارسال درخواست رزرو (برای محصولات اورجینال) و ثبت نام محصول را در سایت جستجو کرده و از عدم وجود محصول روی سایت اطمینان حاصل کند.

۲- فروشنده باید در توضیحات معرفی محصول، کلیه ویژگی ها را به صورت کامل ثبت کند.

۳- برخی محصولات، نیازمند پیش نیازها یا شرایط خاصی هستند. فروشنده موظف است در این مواقع، حتما نیازمندی ها ی محصول (مانند ورژن php، محدودیت حافظه، حجم آپلود و …) و نیز سازگاری با افزونه ها را در توضیحات به نحو مشخص قید نماید.

۴- در صورت هر گونه مغایرت بین توضیحات، پاسخ فروشنده در دیدگاه و پیش نمایش محصول با نسخه دریافت شده توسط کاربر از رایانیک، منجر به بازگشت وجه خواهد شد.

۵- همچنین اگر فروشنده وعده ای برای آپدیت(ها) بعدی بدهد و اجرا نکند؛ یا عدم ثبت توضیحاتی که منجر به ابهام در خریداران شود، فرایند بازگشت وجه، مطابق ماده 10، غیرقابل اجتناب خواهد بود.

۶- همه محصولات (ایرانی یا فارسی شده) حتما باید نام اختصاصی و غیر تکرار داشته باشند.

۷- ثبت محصولات سفارشی سازی شده ی غیر ایرانی در صورتی که شامل تغییرات اساسی (بیشتر از ۵۰%) به تشخیص واحد کنترل کیفی رایانیک باشد شامل نشان ایرانی و قابل انتشار در رایانیک خواهد بود ولی لازم است در توضیحات محصول این مسئله عنوان شود.

۸- ثبت محصولات پکیج شده تنها زمانی ممکن است که فروشنده اصلی نیز محصولات را به صورت پکیج شده عرضه کند یا این امر به تایید مدیر تیم کنترل کیفی رایانیک برسد.

۹- ایجاد پیش نمایش برای محصولات الزامی است و برای محصولاتی هم چون افزونه های وردپرس ایجاد لندینگ معرفی با قابلیت تست آنلاین یا ویدیو معرفی ضروری می باشد. فروشنده باید این پیش نمایش را به صورت اختصاصی روی هاست و دامنه ای که در اختیار وی باشد، اجرا کند. دمو آنلاین سایر فروشندگان و سایت ها قابل پذیرش نیست.

۱۰- مسئولیت محتوای پیش نمایش ها بر عهده فروشنده است و در صورت مغایرت با قوانین کشور فروشنده به صلاحدید رایانیک جریمه و فروش محصول متوقف خواهد شد.

۱۱- امکان استفاده از لینک یا اسم برند فروشگاهی در پیش نمایش، تصاویر، دیدگاه، تیکت و فایل محصول، نام کاربری و ایمیل ممنوع است و در صورت مشاهده فروشنده جریمه و محصول متوقف خواهد شد.

۱۲- در تمامی محصولات رایانیک لازم است کلیه فایل ها و آموزشهای ضروری راه اندازی و کار کردن با محصول در زمان دریافت فایل از رایانیک ارائه شود، هر گونه روند دریافت فایل یا فعال سازی خارج از سرویس های سایت رایانیک ممنوع است و شامل جریمه و توقف فروش محصول خواهد شد.

۱۳- فروشنده موظف است تمامی بخش های محصول در پیشخوان یا پنل مدیریت، همچنین در سمت بازدید کننده سایت را کاملا مطابق با نسخه اورجینال ارائه کند. بدیهی است این مورد در ثبت اولیه محصول و نیز به هنگام آپدیت بایستی لحاظ شود. افزونه های اساسی و همراه محصول نیز مشمول این بند خواهند بود.

۱۴- در محصولات فارسی شده هر بخشی از محصول که نیازمند راست چین و ترجمه شدن دارد، هم در بخش مدیریت و هم در سمت کاربر، به صورت کامل می بایست انجام شود.

۱۵- برخی محصولات غیرایرانی، لایسنس دارند که به هنگام فروش در رایانیک، در اختیار خریدار قرار نمی گیرد. در این موارد، فروشنده موظف است، بخش ثبت لایسنس را به نحوی حذف کند که نه تنها در عملکرد و امکانات حرفه ای خللی وارد نشود؛ بلکه کاربر با خطای ثبت لایسنس مواجه نشود.

۱۶- فروشندگان نمی توانند برای استفاده خریداران محصولات محدودیت زمانی تعیین کنند.

۱۷- کاربران به صورت مادام العمر به محصولات خریدارای شده فروشندگان دسترسی رایگان خواهند داشت. مگر آنکه تخلف کرده و اکانتشان مسدود شود.

۱۸- فروشنده باید به هنگام قرار دادن هر نسخه جدید از محصول «تاریخ آپدیت» و «نسخه فعلی به روزرسانی شده» را در فیلد مخصوص آن وارد کند و در یک فایل راهنما، چگونگی فرایند بروزرسانی محصول را به صورت کامل شرح دهد.

۱۹- فروشنده موظف است، تمامی محصولات ثبت شده را در آخرین نسخه منتشر شده توسط توسعه دهنده اصلی، همواره به روز نگه دارد. افزونه های همراه قالب نیز باید همیشه به آخرین نسخه ای که فروشنده اصلی ارائه داده، در رایانیک قرار داده شوند.

۲۰- فروشندگان توجه داشته باشند که نمی توانند محصولات موجود در رایانیک را خریداری کرده و در محصول خود استفاده کنند. حق متوقف کردن چنین محصولاتی برای رایانیک محفوظ است.

۲۱- فروشندگان باید در نظر داشته باشند که لینک های مخفی، کدهای اضافه یا مواردی که در محصول به صورت غیر مجاز درج شود، به استناد ماده 11 موجبات توقف و سلب امتیاز فروشنده از محصول را فراهم می کند. بدیهی است که مواردی مثل لینک به رایانیک یا ثبت اسم و اکانت فروشنده در رایانیک، مسأله ای ندارد.

۲۲- کلیه درون ریزی های محصولاتی که نیاز به اتصال به سرور خارجی و ملزم به استفاده از لایسنس اورجینال محصول است،باید با محتوای فارسی به سرور داخلی منتقل شده و لایسنس اورجینال آن برداشته و برای کاربر بدون پیچیدگی قابل استفاده باشد.

۲۳- فروشندگان نمی توانند روی محصول استاندارد عرضه شده، افزونه یا محصولات دیگر را به عنوان هدیه به کاربران ارائه دهند مگر این که آن محصول در سایت رایانیک به صورت مجزا وجود نداشته باشد.

۲۴- فروشندگان توجه داشته باشند در صورت توسعه محصول استاندارد میتوانند افزونه یا محصول استفاده شده جهت توسعه را در پکیج محصول بدون ذکر عنوان هدیه اضافه نمایند.

 

ماده 8- حقوق کپی رایت

محصولاتی اجازه انتشار در رایانیک دارند که شروط زیر را رعایت کرده باشند. فروشندگان باید توجه داشته باشند که در صورت عدم رعایت، رایانیک محصول را تأیید نخواهد کرد.

۱. محصول ایرانی صفر تا صد توسط فروشنده ایجاد شده باشد. یا در صورت استفاده از محصولی دیگر، به شرط تغییر و شخصی سازی بیش از ۵۰ درصد، پیش از ثبت، به صورت تیکت به اطلاع تیم کنترل کیفی رایانیک برساند.

۲. محصول غیر ایرانی به صورت اورجینال خریداری شده باشد و فارسی سازی آن به صورت کامل انجام شده باشد. لازم به ذکر است، مراحل خرید و فارسی سازی از ابتدا تا انتهای کار، باید توسط شخص فروشنده صورت گیرد.

۳. کلیه محصولات، ایرانی و غیر ایرانی، نباید کپی محصول دیگری (حتی خارج از سایت رایانیک) باشد. در صورتیکه ثابت شود، محصول کپی است، مطابق ماده 11 محصول متوقف و فروشنده خاطی جریمه خواهد شد.

۴. تمامی محصولات رایانیک، پیش از انتشار، فرایند اصالت محصول را می گذرانند. این فرایند توسط تیم کنترل کیفی با روش های ویژه رایانیک انجام می شود.

۵. در صورتیکه کارشناسان رایانیک، صلاح بدانند که فرایند بررسی اصالت محصول مجددا انجام شود، تمامی فروشندگان موظف به همکاری هستند. در صورت عدم همکاری یا عدم توانایی برای اثبات اصالت محصول، محصول از سمت رایانیک متوقف شده و بر طبق ماده 12، محصول به فروشنده دیگری واگذار می شود. همچنین فروشنده متعهد است، خسارت وارده به رایانیک و کلیه خریداران را جبران نماید.

۶. فروشندگان به هنگام ثبت محصولات غیر ایرانی، موظف هستند از نام اصلی و انگلیسی استفاده کنند. در صورتیکه نام را درج نکرده باشند و به این واسطه محصول تکراری در رایانیک منتشر شود، موارد زیر اعمال می شوند:

۱. بر اساس ماده 11 محصولی که نام اصلی را ثبت نکرده، متوقف می شود.

۲. محصولی که نام اصلی را ذکر کرده باشد، روی رایانیک باقی می ماند و ابدا تقدم تاریخ انتشار ، تأثیری در باز کردن فروش محصول نخواهد داشت.

۳. براساس ماده 10 ، وجه تمامی خریدهای محصول متوقف شده، به حساب خریداران بازگشت داده می شود تا محصول صحیح را خریداری کنند و از پشتیبانی برخوردار شوند.

۷. مشتری می تواند متن کپی رایت قرار گرفته در بخش فرانت سایت را حذف یا ویرایش کند و فروشنده نمیتواند هیچ محدودیتی برای این موضوع قرار دهد.

۸. محصولات کپی و نال شده در رایانیک جایی ندارند. در صورتیکه اثبات شود که محصولی از یک فروشنده شرایط خرید و تهیه محصول سالم را رعایت نکرده، مطابق ماده 11 محصول متوقف می شود. اگر فروش داشته باشد، تمامی مبالغ، باید از سمت فروشنده به رایانیک و سپس به خریداران عودت داده شود.

۹. در تخلف هایی همچون فروش غیر مجاز محصولات ایرانی، کپی از محصولات دیگران، عدم رعایت قوانین کشور و … رایانیک مسئولیتی در برابر خطای فروشنده ندارد. بنابراین فروشنده مسئول پاسخگویی در برابر مجامع قانونی و حقوقی خواهد بود.

۱۰. اگر فروشنده ای روی یکی از محصولات رایانیک، معترض است، باید مدارکی (مستند و محکمه پسند) دال بر شکایت خود ارسال کند.

۱۱. اگر فروشنده ای اعتراضی مبنی بر کپی محصول خود توسط دیگر فروشنده های رایانیک دارد، باید مستنداتی همچون نشان، نام یا هر گونه شناسه هویتی منحصر به فرد دیگری از نام فروشنده یا طراح اصلی در محصول کپی شده ارائه کند. در غیر این صورت داوری امکان پذیر نخواهد بود.

۱۲. چنانچه، فروشنده ای محصول کپی شده ای را به عنوان محصول خودش در رایانیک ثبت کند، محصول در درجه اول متوقف خواهد شد. همچنین، مطابق ماده 11 علاوه بر جریمه ای که از سمت رایانیک دریافت می کند؛ باید فروشنده وجه تمامی مبلغ فروش را جهت بازگشت وجه به رایانیک پرداخت نماید. هر یک از طرفین برای جبران خسارت خود می توانند از مراجع قضایی پیگیری به عمل آورند.

 

ماده 9 – شرایط رزرو محصول

تمامی محصولات رایانیک، از فرایند بررسی اصالت محصول عبور می کنند و اورجینال بودن اولین شرط بررسی داوری و کنترل کیفی محصول است. برای جلوگیری از ارسال همزمان امکان رزرو محصولات اورجینال (غیر ایرانی) در رایانیک فراهم است و در زمان رزرو امکان تایید آن محصول توسط فروشنده دیگر وجود ندارد.

در صورتیکه محصول مورد نظر فروشنده در سایت ناموجود یا قابل جایگزینی باشد و یا در صف بررسی رایانیک یا بخش رزرو قرار نداشته باشد قابل رزرو شدن به مدت مشخص است.

تیم کنترل کیفی پس از بررسی درخواست، محصول را به نام فروشنده، رزرو خواهد کرد. پس از این مرحله، فروشنده می تواند خرید اورجینال را انجام داده و فرایند فارسی سازی را آغاز نماید.

در فرایند رزرو باید الزامات زیر در نظر گرفته شود:

۱- هر فروشنده تازه کار یک محصول و هر فروشنده حرفه ای (دارای نشان) دو محصول می تواند در آن واحد رزرو کند.

۲- حداکثر مدت رزرو برای افزونه های وردپرس ۱۴ روز و برای قالب ها ۲۱ روز می باشد.

۳- بعد از ارسال برای رایانیک در صورت نقص در محصول ، کل روند بازنگری نهایتا می تواند ۷ روز به طول انجامد، بعد از این مدت اگر محصول اصلاح شده و آماده انتشار نباشد آن محصول از سایت حذف خواهد شد و فروشنده مربوطه تا ۳ ماه اجازه رزرو هیچ محصولی را نخواهد داشت.

۴- اگر فروشنده، محصول رزرو شده را به موقع ارسال نکند، آن محصول از رزرو خارج شده و طراح مذکور اجازه رزرو هیچ محصولی را به مدت ۳ ماه نخواهد داشت.

5- روند کار: ابتدا درخواست رزرو را به واحد کنترل کیفی اعلام نمایند سپس ۳ روز فرصت دارند تاییدیه خرید اورجینال را ارائه کنند.

6- جهت رزرو محصول، فروشنده میتواند با واحد کنترل کیفی رایانیک در ارتباط باشید.

 

ماده 10 – شرایط بازگشت وجه محصول

۱- در صورتیکه هر فروشنده مفاد این قرارداد یا تعهدات داده شده در ارتباط با مشتری را نقض کند (از زمان هر خرید محصول تا ۶ ماه بعد) رایانیک می تواند هر خرید مشتری را به حسابی که مشتری با آن از رایانیک محصول خریده است، بازگرداند. در واقع اصل پول به مشتری بازگشت داده می شود. مبلغ تراکنش مرتبط با آن خرید به علاوه جریمه بازگشت وجه (برابر با مبلغ پرداخت شده توسط خریدار) از حساب فروشنده کسر خواهد بود.

۲- در صورت نداشتن موجودی کافی در حساب فروشنده رایانیک می تواند مبلغ یاد شده در بند قبل را از فروشنده مطالبه کند.

۳- رایانیک می تواند بخشی از مبلغ جریمه بازگشت وجه را به عنوان شارژ کیف پول با مدت اعتبار محدود در حساب کاربری مشتری ثبت کند.

 

ماده 11 – دلایل و روش های توقف فروش محصول

۱- در صورتیکه فروشنده مفاد این قرارداد را رعایت نکند، کارشناسان رایانیک می تواند بدون اخطار قبلی، فروش محصول را متوقف کنند.

۲- پس از توقف فروش، امکان ویرایش و تغییر محصول از فروشنده اول گرفته شده و فرایند جایگزینی فروشنده صورت می گیرد. از بین درخواست های ارسالی برای فروشندگی آن محصول، با اولویت زمانی و مطابق قوانین شرایط جایگزینی در ماده 12، فروشنده جدید جایگزین می شود.

۳- تا زمان جایگزینی فروشنده دوم، پشتیبانی و بروزرسانی محصول توقف فروش شده حداقل تا ۶ ماه از زمان ثبت آخرین فروش برای محصول بر عهده فروشنده اول خواهد بود.

۴- اگر تمامی محصولات یک فروشنده روی سایت متوقف شود، رایانیک با استناد به ماده 15 با فروشنده قطع همکاری خواهد کرد.

۵- در صورتیکه در این بین، کاربر(یا کاربرانی) درخواست پشتیبانی بیش از ۶ ماه ثبت کرده باشد، حداقل زمان این کار تا اتمام کامل پشتیبانی خواهد بود.

6- تمامی فروشندگان باید مطلع باشند که هیچ یک از محصولات، حتی پس از توقف فروش، از سایت رایانیک حذف نخواهد شد. این کار برای جلوگیری از عدم دسترسی صفحات سایت در موتورهای جستجو صورت می گیرد.

۸- در صورت نقض بند ۳ این ماده، فروشنده متعهد می شود دو برابر مبلغ مجموع فروش محصول را بابت ضمانت مرجوعی به رایانیک پرداخت نماید. در صورت عدم پرداخت این مبلغ و عدم انجام تعهدات، رایانیک می تواند مالکیت صددرصد محصول فروشنده را در اختیار گیرد.

 

ماده 12 – شرایط جایگزینی محصولات

فروشندگان باید توجه داشته باشند که ثبت و تأیید یک محصول در رایانیک تنها آغاز فرایند کسب درآمد خواهد بود. در طی این زمان، تعهداتی که به خریداران و رایانیک دارند، به صورت منظم نظارت خواهد شد. در صورتیکه بی نظمی و عدم تعهد مفاد قرارداد مشاهده شود، رایانیک می تواند فرایند جایگزینی محصول را اجرا کند. در این فرایند توجه به نکات زیر الزامی است.

۱- هر فروشنده می تواند برای جایگزینی محصولات در حال فروش، یا متوقف شده غیرایرانی و فارسی سازی شده رایانیک، درخواست جایگزینی ارسال کند.

۲- فروشنده هایی که درخواست جایگزینی می دهند، صرفا با داشتن نسخه اورجینال یا توانایی تهیه محصول اورجینال طی ۲ روز می توانند درخواست دهند.

۳- درخواست های جایگزینی، زمانی از سمت کارشناسان رایانیک، قابل بررسی است که محصول با یکی از پنج فاکتور زیر مطابقت داشته و محصولی ضعیف تلقی شود.

– محصول توقف فروش

–محصول با خدمات پشتیبانی ضعیف (مثل تکرار تاخیر در پاسخگویی به موارد پشتیبانی)

– محصول با ارائه ضعیف (ضعف در پیش نمایش، فارسی سازی و معرفی یا تناقض ویژگی ها با دمو)

– محصول با بیش از 10 روز تاخیر در به روز رسانی

–محصول فروشندگان غیر اختصاصی

۴- با وجود شرایط بالا رایانیک می تواند محصول را مطابق ماده 11 فروش محصول را متوقف کند.

۵- اولویت بررسی درخواست ها، برای جایگزینی محصول، تاریخ درخواست و فاکتورهای اعلامی در فرم جایگزینی می باشد. رایانیک با توجه به دلایل خود، برای متوقف کردن محصول یا موافقت با درخواست های جایگزینی کاملا مختار است.

۶- فروشنده اولی که فرایند جایگزینی برای محصولش اعمال می شود، به سبب اهمال در پشتیبانی و آپدیت ها، پیشاپیش حق اعتراض را از خود سلب کرده است.

۷- پشتیبانی از کلیه خریداران(شامل خریداران فروشنده اول) محصولی که واگذار می شود؛ به عهده فروشنده جایگزین می باشد. همچنین فروشنده دوم فایل محصول را باید به رایگان در اختیاران تمامی خریداران قرار دهد.

۸- محصولات ایرانی رایانیک به هیچ عنوان شامل قانون جایگزینی نمی شوند. در صورت وجود یکی از فاکتور های پنج گانه فوق ، محصول تنها متوقف خواهد شد و فروشنده محصول ایرانی موظف است هزینه خرید تمامی مشتریانی که تعهد خدمات به آنها باقی مانده را جهت بازگشت وجه مشتری به رایانیک بپردازد.

 

ماده 13 – تضمین اولیه عمل به تعهدات

نظر به تجربه فروش محصولات دیجیتال در رایانیک و عملکرد تعداد معدودی از فروشندگان در این دوره، رایانیک قوانینی را جهت تضمین اولیه عمل به تعهدات از فروشندگان مطالبه خواهد کرد:

رایانیک حق دارد در صورت اعلام نارضایتی مشتری از محصول خریداری شده از محل مسدودی حساب فروشنده مطابق با ماده 10 روند بازگشت وجه مشتری را رسیدگی کند.

 

ماده 14 – سلب مسئولیت و اختیارات

۱- رایانیک در شرایط ضرورت(بنابه تشخیص رایانیک)، می تواند برای حمایت از فروشنده در قبال سوء استفاده یا نقض حقوق فروشنده توسط اشخاص ثالث، از روش های قانونی و حقوقی استفاده کند. اگر چه مسئولیتی در قبال سوء استفاده یا نقض حقوق فروشنده توسط اشخاص ثالث ندارد.

۲- به منظور افزایش کیفیت خدمات، رایانیک می تواند تمامی مکالمات و مکاتبات با فروشنده همچون کتبی، شفاهی، مکاتبات آنلاین و … را ضبط، ذخیره و نگهداری و همچنین در مواقع لزوم از آن استفاده کند.

۳- رایانیک برای تغییر ، اصلاح و بروزرسانی اکانت فروشنده و سایت رایانیک در هر زمانی مختار است.

۴- رایانیک مسئولیتی در قبال از دست رفتن داده یا محتوا، سود یا شهرت تجاری یا موارد اینچنینی، ندارد. رایانیک عدم سوء استفاده از محتوای فروشنده را نمی تواند تضمین کند و مسئولیتی در این رابطه در برای فروشندگان ندارد.

۵- رایانیک مجاز است مفاد قرارداد را در هر زمان تغییرداده و یا اصلاح نماید. تغییرات به محض به روزرسانی و یا در زمانی که رایانیک معین می کند، لازم الاجرا خواهند بود. فروشنده مسئولیت بررسی بروزرسانی احتمالی قرارداد را بر عهده دارد. این تغییر از طریق حساب کاربری یا ایمیل به اطلاع فروشنده میرسد.

۶- اگر فروشنده با عدم مسئولیت یا نقض مقررات رایانیک و کشور در رابطه با محصول و محتوای آن، شرایطی را برای رایانیک فراهم کند که موجب مسئولیت یا تحمیل مسائل حقوقی شود، بایستی خسارات مادی و معنوی وارد بر رایانیک را جبران کند.

۷- مسئولیت محصولات عرضه شده در رایانیک به عهده فروشنده آن محصول است و در صورت رخ داد خسارت و موارد حقوقی به مشتری از بابت محصول، اگر اثبات شود خسارت وارده صرفا ناشی از استفاده از فایل محصول است، فروشنده متعهد به پاسخگویی در این رابطه می باشد و رایانیک مسئولیتی در این زمینه ندارد.

۸- چنانچه از نهادهای قضایی و انتظامی، دستور رسمی مبنی بر در اختیار قرار دادن اطلاعات فروشندگان به ایشان، رایانیک می تواند این کار را انجام داده و اطلاعات خواسته شده در اختیارشان قرار دهد.

۹- تخفیف ها به روش های مختلف همچون کد تخفیف اعمال می شوند. ضمنا مبنای محاسبه کارمزد رایانیک و سهم فروشنده، پس از کسر تخفیف و کش بک است.

 

ماده 15- شرایط پایان همکاری

۱- رایانیک حق دارد به صورت یک طرفه و بدون ذکر دلیل قرار داد را فسخ نماید و فروشنده میتواند مازاد مبلغ تعهدات خود تسویه نماید.

۲- در صورتی که فروشنده درخواست قطع همکاری داشته باشد. بسته به این که چه تصمیمی را در مورد انجام تعهدات شش ماهه بیان کند، یکی از دو حالت زیر قابل اجرا خواهد بود:

– اگر فروشنده نتواند خدمات پشتیبانی و بروز رسانی محصولات خود را تا پایان تعهدات شش ماهه ارائه کند، فروشنده موظف خواهد بود دو برابر مبلغ تعهدات خود را جهت ضمانت بازگشت وجه به رایانیک بپردازد.

– اگر فروشنده اعلام کند می تواند خدمات پشتیبانی و بروز رسانی محصولات خود را تا پایان تعهدات شش ماهه انجام دهد، فروشنده باید حداقل ۵۰% از مبلغ تعهدات خود را در حساب کاربری موجود داشته باشد یا به رایانیک بپردازد، رایانیک میتواند این مبلغ را جهت ضمانت مرجوعی محصولات مسدود نگه دارد.

۳- فروشنده متعهد می شود وجه التزام عمل به بند ۲ این ماده، دو برابر مبلغ مجموع کل فروش محصولات ایشان است.

۴- رایانیک می تواند در صورت نقض تعهدات و عدم پرداخت وجه التزام، مالکیت صددرصد محصولات فروشنده را در اختیار بگیرید.

 

ماده 16- پرداخت ها و کارمزد حق العمل رایانیک

۱- فروشندگان بر طبق این قرارداد، پذیرفته اند که رایانیک نماینده آن ها در وصول کلیه مبالغ حاصل از فروش محصولات است. همچنین این وجوه پس از کسر کارمزد رایانیک،به حساب فروشنده که در سایت رایانیک ثبت شده واریز خواهد شد.

۲- در صورت درخواست خریدار، بابت صدور فاکتور، رایانیک به نمایندگی از فروشنده، این کار را انجام می دهد. اما تمامی مسئولیت های ناشی از فاکتور مذکور و فروش محصولات در سایت رایانیک بر عهده فروشنده می باشد. همچنین فروشنده در صورت لزوم متعهد به حضور و پاسخگویی در مراجع اداری و قضایی بوده و همچنین ضامن جبران خسارات وارده به اشخاص ثالث و رایانیک می باشد و رایانیک در خصوص موارد فوق فاقد هرگونه مسئولیتی می باشد.

۳- محاسبه سهم فروشنده اختصاصی و رایانیک از فروش هر محصول، مطابق جدول و توضیحات زیر محاسبه می گردد.

مبلغ فروش محصولات بسته به میزان فروش و عملکرد فروشنده به نسبت 10 تا 20 درصد برای شرکت رایانیک اسپادانا و 80 تا 90 درصد برای فروشنده در نظر گرفته خواهد شد

تبصره 1: مبلغ درآمد فروشندگان به صورت دوره های ماهانه یا به درخواست فروشنده با رقم پرداختی مورد درخواست تسویه خواهد شد.

تبصره 2: از مبلغ درآمد فروشنده بخشی بسته به میزان تعهدات فروش، نزد سایت مسدود خواهد ماند و در زمان پایان تعهدات بروز رسانی و پشتیبانی محصول  آزاد خواهد شد.

4- در صورتی که فروشنده عرضه محصولات در سایت شخصی خود را به رایانیک اعلام نکند و این امر پس از مدتی برای رایانیک مشخص شود؛ رایانیک حق دارد، کلیه پرداخت های صورت گرفته به فروشنده را از اولین فروش اصلاح کند و ما به التفاوت هزینه ها را به صورت نقدی یا اعتباری از فروشنده دریافت نمایید. به این ترتیب حق هر گونه اعتراضی نسبت به این موضوع، از فروشنده خاطی سلب می شود.

5- فروشندگان در نظر داشته باشند، صرفا هزینه حاصل از فروش محصولات آن ها قابل برداشت است؛ بنابراین نمی تواند محصول یا خدماتی از رایانیک را با درآمد حاصل از فروش محصولات خود خریداری نماید.

6- فروشندگان با داشتن حداقل ۱۰۰.۰۰۰ تومان درآمد در حساب کاربری خود، می تواند درخواست تسویه داشته باشند. این وجه، در هنگام ثبت درخواست، توسط فروشنده نهایتا طی ۲ روز کاری واریز خواهد شد.

7- فروشنده مسئول هر گونه مشکل در اطلاعات بانکی است که در اکانت وی درج شده است. در صورتیکه بابت این مسأله، تأخیری در پرداخت های رایانیک بوجود آید؛ درخواست های تسویه، تا زمان رفع مشکل، توسط رایانیک رد می شود. پس از اطمینان از اصلاح اطلاعات بانکی، در اولین نوبت تسویه، درخواست فروشنده پرداخت خواهد شد.

8- فروشنده موظف است شماره تماس ثبت شده در پنل کاربری را برای تماس های رایانیک در دسترس قرار دهد. اگر رایانیک نتواند با فروشنده از طریق این شماره با وی تماس بگیرد؛ وضعیت تسویه حساب فروشنده مسدود خواهد شد تا فروشنده مجدد نسبت به تایید شماره تلفن و اطلاعات هویتی اقدام نماید.

9- فروشنده موافقت دارد که در صورت تخلف از قرارداد حاضر، رایانیک حق دارد، بخشی یا تمام موجودی حاصل از فروش وی را موقت مسدود کند. این مسأله از سمت رایانیک طی تیکت به اطلاع فروشنده می رسد.

10- در صورت انجام توهین از سمت فروشنده به مشتری یا سایت، رایانیک حق دار اجازه تسویه حساب فروشنده را مسدود کند یا در صورت تشخص جریمه اعمال کند.

۱1- فروشندگان باید توجه داشته باشند که اگر هر یک از محصولاتشان متوقف شود؛ رایانیک حق دارد، بسته به ارزش محصول و سابقه فروش آن، بخش یا کل موجودی وی را برای تضمین ارائه خدمات به خریداران قبلی تا ۶ ماه بعد از آخرین فروش محصول یا خدمات، مسدود کند و در صورت لزوم برای جبران خسارت مشتری برداشت نماید.

12- رایانیک حق دارد بسته به شرایط بازار و سیاست مارکتینگ قیمت محصولات را با اعلام قبلی تغییر دهد ، این اطلاعیه از طریق داشبورد کاربری به فروشنده اعلام خواهد شد.

 

ماده 17- ضمانت های عمومی

۱- استفاده از اطلاعات مشتریان رایانیک جهت انجام هر نوع اطلاع رسانی یا تبلیغات برای فروشنده ممنوع و این اطلاعات محرمانه شناخته می شود. بنابراین هر نوع فعالیت، در هر سطحی که موجب از بین بردن یا کم کردن اعتماد کاربران نسبت به رایانیک یا محرمانگی اطلاعات شود، تخلف از قرارداد تلقی شده و رایانیک حق شکایت و جبران خسارت از فروشنده را برای خود قائل می داند.

۲- موجودی و محصولات فروشنده، نزد رایانیک از جمله تضامین می باشد. به این صورت رایانیک می تواند برای هر یک از مطالبات خویش، هزینه ها و خسارات را رأسا از هر یک از تضامین نزد خود وصول نماید.

۳- در صورت نقض این قرارداد توسط فروشنده و طرح دعوایی توسط رایانیک علیه وی یا شخص ثالث، رایانیک میتواند هزینه هایی را که به این سبب متحمل میشود، ازجمله هزینه های دادرسی و حق الزحمه وکیل از فروشنده مطالبه نماید.

۴- فروشندگان باید توجه داشته باشند که هر اقدامی که از سوی آن ها خدشه ای به شهرت تجاری، نام و اعتبار رایانیک وارد کند؛ تخلف از قرارداد حاضر بوده و رایانیک می تواند، کلیه محصولات فروشنده خاطی را مطابق ماده 11 متوقف یا مطابق ماده 15 همکاری را پایان دهد. بدیهی است اقدام قانونی برای رایانیک به منظور احقاق حق محفوظ است. فروشنده متعهد میشود در صورت رخ داد این مسئله مبلغ پانصد میلیون ریال بابت نقض عهد به رایانیک بپردازد.

۵- فروشندگان باید توجه داشته باشند که مطابق قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران از رایانیک استفاده نمایند. در صورتیکه قوانین قرارداد حاضر توسط فروشنده نقض شود و رایانیک مجبور به پرداخت وجوهی به مراجع قضایی، اداری، دولتی، سایر مراجع یا به اشخاص ثالث گردد فروشنده متعهده به پرداخت تمامی هزینه های دادرسی و اخذ وکیل به رایانیک است.

 

ماده 18- حل اختلافات

۱- مرجع رسیدگی به حل اختلاف بین رایانیک و فروشنده در ارتباط با این قرارداد اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی مشخص گردید. شرط داوری حاضر، موافقتنامه ای مستقل از قرارداد اصلی تلقی میشود و لازم الاجراء می باشد.

۲- موارد حل اختلاف بین خریدار و فروشنده؛ در صورتیکه نیاز به بررسی کارشناسی فنی موضوع داشته باشد؛ توسط کارشناسان رایانیک بررسی خواهد شد. هزینه کارشناسی پنجاه درصد قیمت محصول در زمان ارجاع اختلاف به رایانیک می باشد. هزینه مورد نظر از مقصر (فروشنده یا خریدار) دریافت می شود.

 

ماده 19- کسورات قانونی

۱- کارمزد حق العمل رایانیک، مشمول مالیات بر ارزش افزوده بوده و این اجرت با احتساب ۹% مالیات بر ارزش افزوده از فروشنده کسر و مابقی وجه به حساب وی پرداخت می شود.

۲- این قرارداد، شامل قوانین کار و تأمین اجتماعی نمی شودو فروشنده بدون هیچگونه تبعیت دستوری و اقتصادی محصول خود را ارائه می کند.

۳- موارد مالیاتی هر یک از طرفین این قرداد، کاملا مستقل می باشد. رایانیک مسئولیتی در قبال نحوه ارائه گزارش های مالی فروشندگان بر عهده ندارد.